Loading...

Träningsmotivator

Ibland är det svårt att motivera sig till att träna. Varför ska man överhuvudtaget ta sig upp från den mjuka, sköna, varma sängen för att bege sig ut i kylan? Just vintern är för många en extra plågsamtid på året,det är svårt att samla ihop energi till att träna om man får kämpa sig igenom den vanliga dagen. Vi har mer melatonin (sömnhormon) på grund av mörkret, vi blir lättare deprimerade och orklösa. Så en bra lösning är att ta vara på, de få men faktiskt existerande, soltimmarna vi har. Ta en halvtimme mitt på dagen om du jobbar, en lunchpromenad i den friska (glöm ordet kalla) luften. om man börjar sent har man hälften vunnit, då är det bara att ta sig i kragen och ta en ”innan-jobbet-promenad”. Eller som jag, förena nytta med nöje, ta en joggingrunda när det är ljust! Dels håller man värmen, dels får man GDA (Guideline Daily Amount – ”vägledande dagligt intag”) i motion och sol.

Men även en träningsberoende person som jag kan känna att det tar emot ibland. Några bra knep är då:

  • Byt musik – vad får igång dig på dansgolvet? Du ska känna dig glad utav den.
  • Titta på vältränade kändisar – har du någon förebild? De har inte heller fåttsina superkroppar gratis, kan de kan du! MEN kom ihåg att alla har olika förusättningar, visa har kraftig benstommer och en del har lättare för att bygga muskler än andra!
  • Testa en ny övning, jogging-/promenadsträcka – när vi testar något nytt blir vi nyfikna. Alla behöver nya utmaningar!
  • Utmana dig själv – sätt upp ett mål; rekordtid, minskat midjemått eller vikt (inget jag skulle sträva efter runt jul),  tyngre vikt eller fler rep.
  • Variera – cardio på crosstrainer,cykel eller via löpning, samma flås men olika muskler arbetar. Ger bättre resultat och mer träningsvärk!
  • Byt träningsform – är du ensamvarg eller sällskapssjuk? Ta ett gruppass eller testa själv, andra peppar kanske på ett annat sätt.
  • Lär dig träna rätt! – viktigt inte minst för att inte skada sig. Dessutom blir det roligare om man vet varför man ska luta på pelvis när man gör en situp..
  • Tänk på annat – ibland behöver man kunnagöra utan att tänka, tiden känns kortare om man funderar på framtiden. Men var försiktig.
  • Träna snyggt – känslan av att inte se alldeles förstörd ut ger en extra kick! Investera i snygga kvaliteskläder, i mellandagsrean kanske.
  • Belöna dig – om du ”bara” orkar 10-20 minuters träning en dag eller tar ett långsamt pass är det SUPERBRA ändå och förtjänar något extra bra!
  • Tänk på vad motion ger – inte bara ett vältränat yttre utan även ett hälsosammare inre!
  • Svettas – även om du känner dig ofräsch så är det totalt värt det! Och tänk va shärligt det är att duscha efteråt!

Så tänk positivt! Det är okej att inte köra fullt ut varje gång. Känner du att det blir alltför ofta du inte har motivationen så testa något av tipsen. När du gjort allt det fast fortfarande inte hittar tillbaka, hör av dig!

Jag brukar få tillbaka min motivation när jag besöker gymmet och kör stenhårt 🙂

0 Gilla det här

You might also like