Loading...

Träning vid förkylning?

Man ska lyssna på sin kropp. Det är den som ska bestämma om du är i form för att träna!
Vissa lyssnar nog mer på hjärnan. En del orkar inte och intalar sig själva att inte träna, fast alla vet väl att träning är bra för kroppen!? En del kör på oavsett om de är sjuka eller ej! Men vart går gränsen?

Enligt en artikel på iFORM’s hemsida så är tumreglerna för att INTE träna om symtomen sitter djupare ner mot bröstet, t.ex: hosta, tryck över bröstet, feber eller frossa. Då ska man alltså med gott samvete stanna i soffan/sängen och vila. Har man däremot bara en lite lättare förkylning, bara lite lätt ont i halsen (ingen hosta då) så kan du träna LUGNT. Du ska alltså inte ta i allt för hårt utan hålla dig till lätt intensitet.

När du ska ta tag i träningen igen, efter viloperioden, så ska du träna i lugnt tempo lika många dagar som du varit sjuk (haft feber exempelvis). Trappa upp och håll koll på eventuella eftersymtom: hjärtklappning, oroligt hjärta, synrubbningar, bröstsmärtor, yrsel eller blir väldigt trött.   

Jag är beroende av att träna, åtminstone en kort stund varje dag. Som tur är har jag sällan de ”värre” symtomen (peppar peppar ta i trä). Är inte särskilt bra på att bara vila, det är mer en belöning när man tränat hårt enligt mig! 😉

0 Gilla det här

You might also like