Loading...

Träning under graviditet

Dagarna springer förbi och äntligen är det riktigt vårväder här i Trondheim! Det gör att humöret är på topp och man kan känna att sommaren är nära. Det är nästan mitten av april, redan, och nästa månad har vi beräknat förlossningsdatum. Enligt min graviditets-app är det bara 45 dagar kvar, hela 83.9% av graviditeten är fullföljd och det känns mer och mer verkligt för varje dag som går. Hjärnan går på högvarv när jag försöker komma på vad vi fortfarande behöver köpa, vad vi har och vad vi kan förvänta oss. Härom dagen hämtade vi 2 gratis babyboxar från Kiwi och Rimi, som innehåller olika produkter som är bra att ha när bebisen kommer. De är sponsrade av olika märken som Libero, Pampers m.fl. och är suveräna som start-kit. Registrerade mig på några olika medlemssidor och kan nu samla poäng när jag handlar bland annat blöjor och våtservetter 🙂

IMG_20150410_171118

 Jag är spänd inför själva förlossningen, det är både skrämmande men samtidigt spännande. Många bekanta/väninnor har fött sina bebisar de senaste veckorna, och det är verkligen fantastiskt vad människokroppen kan åstadkomma. Jag frågade min ena väninna om det var jobbigt, om hon blev sliten, hur lång tid det tog etc. Det enda hon sa var att det var något att se fram emot! Det hade tagit ca 7 timmar för henne, och hon var ganska trött i slutet, men hon skulle definitivt göra det igen. Själv undrar jag ibland hur man ska orka vara gravid en gång till, och jag har inte ens gått igenom den tyngsta biten än. Antar att man inte vet det förrän man håller sin lilla skapelse i sin famn. Har inga som helst tvivel på att det är en ovärderlig upplevelse. Däremot tror jag att vi är så pass olika att en del utav oss trivs bättre med att vara gravida än andra. På grund av att jag fått ändra på hela min vardag i fråga om träning, mått illa sen vecka 18 och får såna bäcken-/foglossningar så fort jag går så kan jag från och till uppleva graviditeten varit ganska jobbig. På samma gång stortrivs jag med att vara gravid, just för att jag vet att det är en liten människa som får liv tack vare mig. Det är så stort, magiskt, märkligt och totalt värt uppoffringar och smärta! Det är äkta kärlek! <3

458a8b6fe71783f96830c08dbf7a689f

IMG_20150411_173019

Så nu har jag blivit sjukskriven 100% den sista månaden innan jag ska ut på permission/mammaledighet. Det beror dels på att golvet jag står och går på hela dagarna gör mina bäckenbesvär ännu tydligare och dels på att jag blir såå otroligt trött efter bara någon timme i action. Det är också en hel del stress med att jobba på en flygplats när resenärerna ska hinna med ett flyg och inte alltid har så stor förståelse. Alla runt omkring mig påpekar hur viktigt det är att ta det lugnt, vila innan bebisen kommer och ta hand om mig själv, så det är vad jag ska fokusera på nu, de sista veckorna innan bebisen kommer ut 🙂

b9055d48e1a0380e77d4048e500ca41c

En viktig del i livet, som ni säkert redan vet om mig, är träningen. Jag har inte gett upp den helt, men jag tränar mindre, lättare och inte lika ofta. Det finns många bra träningsklipp på youtube, alltifrån pilates, yoga, styrka och cardio för gravida. Mitt fokusområde är core/bål, ben och rumpa, allt som underlättar under och efter graviditeten. Ju starkare core/bål (mage och rygg) man har desto mindre besvär får man utav den ökade vikten på magen. Jag har ökat ungefär 13 kg hittills, i både vätska, blodvolym och bebisvikt, och det mesta har nog lagt sig i och runt magen. Vissa dagar kan jag känna hur tungt det är, men tack vare min benstyrka är det lätt att röra på sig, böja på benen, gå i trappor och leva som vanligt. Det som är mest märkbart är förstås magen. När jag t.ex ska ta på mig strumpor eller skor så känns fötterna så otroligt långt bort ibland! Ska inte sticka under stolen med att det ska bli skönt när kroppen blir lättare och när magen blivit mindre igen, fast det är ingenting jag stressar över 🙂 Det handlar ju inte om att gå ner i vikt eller bli starkare under en graviditet. Det handlar enbart om hälsa, om att klara av graviditeten och själva förlossningen, försöka bibehålla sin styrka och att ha massor av energi över!

Det är speciellt viktigt att ta hand om sig själv under en graviditet, för sin egen och för barnets skull, också därför att när förlossningen närmar sig så har man bara det i tankarna. Och när förlossningen är över, då har man med största sannolikhet ännu mera bebis (om det är möjligt) i tankarna och det kan vara svårt att hitta egen-tid. Helt plötsligt är det en annan liten person som ska bestämma hur ens dagar ska se ut. Så ska passa på att tänka på mig, mig, mig (göra mitt bästa i alla fall) ett tag framöver.

IMG_20150412_105959

IMG_20150412_110034

IMG_20150412_110059

IMG_20150412_110134

Igår var vi på bio och såg Fast & Furious 7. De är så bra lagade de filmerna! Var många gånger under filmen som jag fick tårar i ögonen, så de lyckas verkligen med allt en film ska innehålla! Hade jag suttit hemma hade jag säkert behövt en förpackning med näsdukar, men nu lyckades jag nästa hålla tillbaks tårarna helt. Kändes som en extra speciell film också därför att det var en hyllning till Paul Walker, hans sista film. Rekommenderar alla att se den 🙂

Nu ska vi laga middag här i huset! Grillat står på menyn!

0 Gilla det här

You might also like