Loading...

Träning efter graviditeten

När man är gravid så förändras kroppen enormt, och då är det mest magen det syns på. Det är där det måste läka innan man kan börja träna igen. Enligt alla rekommendationer ska man vänta ca 6 veckor tills efter man varit på efterkontrollen då en barnmorska eller läkare undersäker om man är i form till att börja träna igen. Innan dess kan man ta promenader som vanligt. Nu har det gått en månad sen lillplutten kom ut 🙂

IMG_20150618_150155

För någon som har tränat hela tiden, både före och under graviditeten känns det rätt så frustrerande att ens tänka tanken på att inte få träna innan. Det är för att där själva moderkakan satt inuti livmodern finns det ett stort sår när barnet fötts, och det är det som ska läka, det är därför man inte ska anstränga det partiet utan passa på att vila upp sig. Men, rastlös som jag blev, så bestämde jag mig för att tjuvstarta lite. Jag började med lugna promenader och ökade sedan takten. Sedan såg jag på instagram, en nybliven mamma som jag började följa, som är utbildad PT och som började träna lite tidigare. Jag skrev till henne vad hon börjat träna, och fick svar om att man måste känna efter själv, man känner sin kropp bäst själv och det viktigaste var enligt henne att man inte fick ont och att man tog det lugnt. Löpning och hopp kan man gärna vänta med, men att börja med lite lättare styrka tyckte hon att man kunde göra. För henne hade det hjälpt läkningsprocessen, så det gav en positiv effekt.

IMG_20150616_123232

IMG_20150616_123009

Colin ligger gärna i sitt babygym när jag tränar 🙂

IMG_20150615_113130

Helt slutkörd efter ett pass 😉

IMG_20150620_111744

Jag började för en vecka sen med lätta stabiliseringsövningar, för att bygga upp musklerna igen. Det är det viktigaste att tänka på efter en graviditet. Jag har inte kunnat träna lika hårt när jag var gravid, därför har musklerna jag hade innan förlorat sin styrka och magmusklerna har delat på sig. Därför är det superviktigt att börja med att bygga upp dem igen, sakta men säkert. Det jag fokuserar på mest är såklart rumpa och magen 🙂 Jag undviker sit-ups och använder mig mest av plank-övningar och att hitta de inre musklerna.

IMG_20150622_164312

IMG_20150622_164327

IMG_20150622_164346

Den konditionsträningen jag får består av promenader. Joggingen måste jag vänta med ett tag till, kanske 3-4 månader, så att bäckenet hinner stabilisera sig ordentligt.

Eftersom att bara 20% av resultatet beror på träningen så är det bra att fokusera på de andra 80%:en ännu mer om man vill komma i form snabbare. Det är alltså kosten som ger mest resultat. För mig faller det sig ganska naturligt att äta mycket frukt under sommaren, då det är saftigt, uppfriskande och fräscht. Men så blir det en del glass också, ett måste varma sommardagar! Kanske det är bra att vädret varit så grått till största delen 😉

IMG_20150619_214951

IMG_20150622_165910

Små, säkra steg ger långvariga resultat!
Gör det som känns rätt och bäst för dig!

0 Gilla det här

You might also like