Loading...

Sund pizza & träning

Tog mig en tidig morgonjogg i morse, kl. 4. Var lite kul att se de som tar studenten i år, de var  fortfarande ute efter gårdagens festande. Så började jag 6:30, slutade kl.14, gymmade med Marie och fick lite besök av Gina. Igår var Gina och Petter över, då gjorde vi pizza, med fullkornsbotten och allt möjligt gott på 🙂

Blev så mycket att jag ätit det till både lunch och middag idag också. Kan säga att den räcker till 4 personer om man gör en enkel sats. Vi gjorde en dubbel sats.

IMG_20140510_170847

Recept på pizzabotten:
50 gram jäst
5 dl ljummet vatten
ca 400 gram Fiberrik fullkornsvetemjöl
ca 300 gram sammalt rågmjöl
2 tsk salt

Gör såhär:
Blanda ut jästen med hälften av vattnet. Häll det i en bunke och tillsätt resten av vattnet.
Tillsätt därefter saltet och mjöl tills degen släpper bunken.
Knåda degen på bordet tills den är fin och fast. Låt den därefter jäsa under en kökshandduk i ca 20 minuter, tills den är ca dubbelt så stor.
Tips! Vill du att jäsningen ska gå fortare? Då kan du ställa in bunken i ugnen som är uppvärmd till ca 25-30 grader.

Kavla/tryck ut degen på två ugnsplåtar och pensla lätt med lite olivolja, för att få en spröd botten.
Sätt in i ugnen på ca 200 grader i 7-10 min, tills degen fått en fin gyllene skorpa.
Därefter lägger du på pizzasås, de ingredienser du önskar och ost! In i ugnen tills osten smält och blivit gyllene till färgen 🙂

Vi hade på tomat/pizzasås, tomat, paprika, lök, champinjoner, majs, skinka, fläskfilé och pepperoni, och ost på. Hade även sås gjord av mager kesam, hackad rödlök, vitlök, salt och peppar. Mums!

IMG_20140510_184035

Blev ett andra träningspass efter jobbet idag, med Marie. Blev lite intervaller som uppvärmning följt av rumpa/benövningar.

IMG_20140510_141437

Ha en fin lördagskväll!

0 Gilla det här

You might also like