Loading...

Stenålderskost och stenåldersträning

Det är mycket snack om olika dieter hela tiden, om vad man ska äta, när man ska äta, hur man ska äta (eller ja, nästan iallafall). För mig funkar det inte alls att följa någon speciell diet. Jag vill inte utesluta sånt som jag tycker är gott eller äta sånt jag inte alls tycker om. Det är självklart på egen risk, för kroppen mår ju inte bra av vissa saker. Jag vet att jag får ont i magen av mejeriprodukter och för mycket snabba kolhydrater. Ändå äter jag det. Det viktigaste är att man vet när man ska sluta. Sedan är det upp till var och en att bestämma vad man vill utsätta sin kropp för 😉 Den dieten, om jag skulle välja, som jag tror mest på är ”Stenålderskosten”, eller ”Paleo” som den också heter. Då man äter som människan gjorde från första början; viltkött, fisk, nötter (osaltade och inte kanderade..), rotfrukter, bär och frukt. Det vi är designade för. Men det skulle bli ganska torrt tror jag, plus att jag älskar yoghurt, knäckebröd, ägg, kaviar, kakor, bullar, choklad…Ja, allt som inte ingår.

IMG_20130910_123756

 

Något som ligger mig närmare hjärtat är, som n

i säkert förstått, träning! Jag tycker att det är bra med olika maskiner som underlättar övningar, men jag föredrar lösa vikter som ger lite större utmaning. Då måste bland annat balansen och flera olika muskler hjälpa till att stabilisera. Men framför allt föredrar jag övningar där man använder sin egen kropp till största delen! Man skulle nästan kunna kalla det ”Stenåldersträning”. Undrar om det tränade något eller om de bara rörde sig när de behövde, som vid jakt och när de behövde förflytta sig? Undrar om de någon gång stod i ”plankan”, gjorde push-ups, sit-ups  eller gjorde utfallsövningar? Tåls att tänkas på, haha 🙂

IMG_20130910_221950

Igår var jag på ett träningspass med en kollega. Då var vi indelade i 2 grupper och körde 2 olika övningar under 20 sekunder, vilade 10 sekunder, gånger 4. Sedan bytte vi med den andra gruppen 2 gånger. Så vi körde varje övning totalt 8 ggr, väldigt intensivt och effektivt. Jag tror att det var 3 omgångar, om jag inte minns helt fel. Så 6 olika övningar, 8 gånger, 20 sekunder. Vi använde bara våra egna kroppar och svetten rann. Idag har jag träningsvärk i hela kroppen!  Härligt!

IMG_20130910_123549

Att träna med sin egen kropp är ganska skonsamt, men självklart kan man skada sig även då så det gäller att veta hur man ska göra. Tack och lov för instruktörer och personliga tränare! 😉

0 Gilla det här

You might also like