Loading...

Söt-beroende

Under min graviditet tappade jag mitt sötsug ganska rejält, istället för choklad och smågodis var jag mer sugen på frukt, kött och riktig mat. Ibland fick jag ett starkt sug efter coca-cola och surt godis, men det var relativt sällan. Innan jag blev gravid var jag en riktig sockerråtta, åt något sött i form av godis eller kakor ofta. Dock lyckades jag ersätta det mesta av mitt söt-behov med proteinbarer och proteinpulver från Herbalife, därmed fick jag stilla mitt begär. Dessutom tränade jag hårt, 1-2 timmar alla dagar i veckan.

IMG_20151006_112042
Ett bättre alternativ till socker?

 

Hur ser det ut nu?
Så fort bebisen var ute och mina smaklökar blev till sitt vanliga jag igen så blev mitt söt-sug starkare än det varit tidigare. Jag erkänner att jag varit otroligt slarvig och tillåtit mig själv att stoppa i mig sockerbomber mer eller mindre varje dag, sen Colin kom till världen. Antar att jag tyckt att jag kunnat ”unna” mig nu när jag väl varit sugen eftersom jag var så duktig under graviditeten. Det är dessutom otroligt enkelt att ta ett kex när man har en liten som kräver att man har massor av energi. Det ger en sockerkick och tillfredsställer smaklökarna. På ett negativt sätt. Det har också varit ett medvetet val, lite som ett experiment, som jag nu är trött på. Det som hänt med min kropp och min hjärna, när jag tillåtit mig själv att äta socker, och när jag dessutom inte kunnat träna lika ofta och hårt, är att jag känner mig tung och slö. Både fysiskt och mentalt. Inte okej. Därför fattade jag ett beslut i söndags, och nu är det slut på sötsakerna under veckodagarna. Istället för att ta en muffins ur frysen, en kaka ur kakburken eller en chokladbit ur godispåsen så är det tillbaks till de sunda alternativen. Frukt och grönt, smoothies med proteinpulver och proteinbarerna (i nödfall).

IMG_20151006_080730

 

Varför?
Som jag nämnde känner jag mig tung och slö i både kropp och knopp, jag hatar den känslan. Igår, måndag, var min första dag utan mina vanliga sötsaker och jag känner redan stor skillnad. Känner mig mer energisk idag än jag gjorde i helgen 😉 Höll också på att tappa min träningsmotivation, som var en av varningssignalerna för mig, vilket berodde på att jag kände mig tung i kroppen. Om man inte orkar lyfta på rumpan så blir det inte lika roligt och motiverande att köra ett träningspass. Då behövs en ändring!
Plus att jag nu efter att ha fött barn, när jag i nuläget inte hinner/orkar träna på samma nivå som tidigare, märker att det extra fettet runt midjan envist sitter där det är. Min kropp har inte samma förbränning nu som innan. Träningen är ju ”bara” 20%, medan resterande 80% beror på vad man stoppar i sig, alltså på näringsintaget.

Alltså är jag inne på dag 2 idag, och är motiverad till 1000! ”Lev som du lär”, heter det. Nu handlar det inte längre om att vilja se bra ut utan om att jag vill vara en bra förebild, framförallt för min son. I mina ögon är det fel att säga åt andra vad de ska göra när man själv gör det motsatta. Därför säger jag hej då till mitt söt-sug! Och HEJ till min energi 🙂

IMG_20151002_195723

0 Gilla det här

You might also like