Loading...

Sommaren

”Sommaren är kort…det mesta regnar bort…” I år stämmer den låttexten bättre än någonsin. För mig gör det inte så jättemycket med tanke på att jag har lilleman att ta hand om. Han sover ofta men korta stunder nu för tiden, vilket gör att man inte hinner med mycket annat. När han somnar så är det oftast på mig, vid något tillfälle någon annan, och om man försöker lägga honom i sängen eller på soffan så vaknar han. Vissa dagar har han perioder då han sover längre, antagligen beror det på att han varit vaken mycket och är helt slutkörd i huvudet. Då kan han nästan sova igenom allt. Det värsta med de gånger han inte sover om dagarna är att han blir övertrött och överstimulerad vilket i sin tur resulterar i att han blir grinig och får ännu svårare för att somna inför natten.

Lustigt hur man tänker och överanalyserar allt när man är förälder. Undrar ibland om han sover för mycket för att nästa dag undra om han sover för lite. I förrgår var en sådan dag då han sov lite men ofta. Som vanligt de dagarna, smååt varje gång han vaknade till för att sedan somna på mig. Hade honom mer eller mindre på mig större delen utav dagen. Men eftersom att det större delen av veckan var ett väder som bestod av moln varvat med ösregn så har det varit mysigt att sitta i soffan med honom och läst. En dag läste jag ”Pinocchio” för honom, han hängde med och pratade med figurerna i boken. Han utvecklas så fort!

DSC_0300

Vi var i stugan på Hofstad med Colins farföräldrar den här veckan, nästa vecka blir det Sverige-tur för att hälsa på min familj och släkt neråt i landet. Längtar! 🙂

DSC_0288

DSC_0287

DSC_0283

Har även kommit igång bra med träningen, för lite mer än en vecka sen testade jag att jogga för första gången sen i början av graviditeten. Minns inte helt, men tror att sist jag joggade eller sprang var när jag sprang Oslo Halvmarathon i September. Nu när vi varit i stugan har jag sprungit mest intervaller och kompletterat med styrkeövningar inomhus. Fick till och med sällskap av Markus ena dagen. Han joggade och gick, eftersom att han inte tränat på länge och har astma så tycker jag att han gjorde ett väldigt bra jobb 🙂 Det är roligt att träna med sällskap emellanåt, och nu är ett bra tillfälle för oss att bygga upp kondition och styrka tillsammans då jag också behöver ta det lugnt. När man gått gravid i 9 månader och sedan fött barn är musklerna dels försvagade och lederna är mer rörliga. Det innebär att man måste stärka upp musklerna på nytt, inifrån och ut, för att undvika skador och i vissa fall läckage. Knipövningarna som rekommenderas är A och O för att slippa problem med just läckage, om man skippar dem kan man riskera att läcka urin när man hoppar eller springer. Det är en ganska tråkig men absolut nödvändig övning för att träna upp sin bäckenbotten-muskulatur, både efter födsel och när man blir äldre.

DSC_0301

IMG_20150729_085300

 

Att jogga är bland de mest lättillgängliga träningsmetoderna, man behöver bekväma träningskläder och ett par träningsskor och en omgivning! Ska man börja från början med jogging/löpning är det bra att ta det lugnt. Jag tycker om att varva intervaller och uthållighetsträning. Håller på mellan 20-40 minuter nu. Viktigt att man håller igång konstant och inte tar för långa pauser om man vill förbättra konditionen. Lite bra musik i öronen underlättar 🙂

0 Gilla det här

You might also like