Loading...

Min Träningsresa

Jag är en periodare när det kommer till träning, och mat. Inte så att jag kan träna två veckor för att sedan inte träna i tre, nej utan så att jag testar något nytt och fastnar för just det.

Som i början när jag började träna, då var det bara gymmet som gällde. Kondition på crosstrainer/löpband och massvis med styrka i maskinerna. Eller ja, innan dess var det hemmaövningar i flickrummet som gällde.
Sedan blev det jympa, hoppa runt och göra olika rörelser. Jag la till fler pass så som spinning, bodypump med flera. När jag slutade att gå till Friskis & Svettis, som var mitt andra hem på den tiden, för att jag inte hade tid så blev det istället jogging som gällde.
Från att aldrig ha sprungit i hela mitt liv så började jag löpa/jogga flera timmar i veckan. Det var det enklaste. Bara ta med sig joggingskorna och snöra på sig dem för att bege sig ut i regn och rusk. Lite styrk blev det hemma, men mest kondition i löpform.
Min joggingperiod fortsatte länge. När jag flyttade till Orsa så sprang jag varje dag, gick upp tidigt tidigt innan skolan, ibland innan klockan 5. Jag sprang i vinterkylan när det var under 20 minus och mörkt. Vi läste träningsinstruktörsutbildning och jag kombinerade med att gymma varannan dag (fortfarande sprang jag varje dag).
2011, vintern då, då köpte jag min första Crosstrainer. Den stod i Södertälje. Varför jag skaffade den var nog mycket på grund av att det inte alls är samma sak, inte lika tryggt, att springa i Södertälje som i lilla Orsa. Sedan dess var det crosstrainern som gällde. Lite pilates-övningar på min pilatesboll och sedan med fria vikter.
När vi flyttade till Norge, november 2012, då började jag springa ute igen. Ända tills jag halkade ute och beslutade mig för att bara köra på inomhus. Några löprundar, lugna dock, har det blivit i vinter men inte alls många.

Min absoluta favorit, Denise Austin, kolla hennes sida HÄR

Jag laddade ner Nikes Training Club-app till telefonen, massor utav bra övningar. Både kondition och styrka. När jag kände att kkag behövde lite variation så kollade jag på YouTube och fann Denise Austin. Hon är runt 50 år har jag för mig, men inte tusan ser hon äldre ut än 30! Älskar hennes träningsvideos! Hon är riktigt bra på att peppa och förklara 🙂 
Och ni vet hur det är när man söker på YouTube, när videon är slut så finns en lista vid sidan om med andra liknande förslag. Jag hittade då några klipp från ExerciseTv med flera olika instruktörer, bland annat Kendell Hogan och Chris Freytag som jag tränade med idag. Kickboxing. Var ett tufft pass, svettet rann och det var superroligt att testa på något nytt.

Passet jag körde idag är första klippet som visas 😉

Det är bäst att variera, och jag kommer att kombinera med jogging/löpning så fort isen försvinner ute. Det beror på att jag har övverrörliga och svaga knämuskler, halkar jag åker de lätt ur led. Eftersom jag bor strax utanför centrum så har jag bara ett håll jag vill springa åt, och det är en uppförsbacke. Kommer bli så skönt med den friska luften sen när våren är här på riktigt! Tills dess kör jag på inne och tränar upp mina benmuskler!

Med olika träningsvideos är det enkelt att variera, dessutom kan man alltid lägga på ett extra krut så att det blir extra tufft!

0 Gilla det här

You might also like