Loading...

Mardrömmar och ångest

Ofta när man är stressad eller orolig över något så kan man drömma mardrömmar. Inatt drömde jag om en diskmaskin som började brinna.. Har väl lite att göra med just fredagens olycka och annan oro. Känner att jag är tillbaka i ett mönster där jag har svårt att somna, vaknar lätt och ofta. Så den här veckan blir det lugnt på träningsfronten för att undvika skador och utmattning av kroppen. 🙂

IMG_20140106_093158

Enligt en hemsida om mardrömmar så beror mardrömmar bland annat på traumatiska upplevelser och händelser, stress, ångest, att man äter innan läggdags. Eftersom jag är en person som tänker konstant, hela tiden, så vet jag att mina känslor är som en berg-och dalbana. Jag kan gå från att tänka världens positivaste tankar om livet, känna hur lycklig jag är och se mina drömmar och mål helt klart och tydligt, till att på en sekund tycka att allt är hopplöst, meningslöst och jobbigt, bara för att jag snubblat över en negativ tanke. Ibland lyckas jag, på en gång, att vända tillbaka i positivt tänkande, men ibland hamnar jag i en ångestfylld bubbla en kortare eller längre period. I den ”bubblan” försöker jag bearbeta de negativa känslorna och tankarna för att sen återgå till det ”normala”. Ibland tar det tid.

Hur vi hanterar stress och ångest är så otroligt individuellt. Vissa behöver stöd från vänner och familj, andra från proffs. Vissa tar till flaskan, andra droger eller medicin. En del gråter, en del blir arga och aggressiva. För några hjälper det att träna, andra tröstar sig med mat. Tror att jag har testat det mesta för att komma fram till vad som hjälper bäst.

För min del är det nog alla mina rutiner som både hjälper och stjälper. Det är skönt att ha dem, men det blir också svårt att bryta dem för att göra något annat. Träning, musik och att gråta är som terapi för mig. Vad gör du för att komma in i ett positivt tanke-mönster?

0 Gilla det här

You might also like