Loading...

Kvalité framför kvantitet

På sistone har jag verkligen fått tänka till när det gäller träningen. Visst kan jag öka vikterna varje vecka, för att det är vad som står i programmet, men vad händer när det blir för tungt? Övningen blir ”halvdan” och inte alls lika rolig att köra. För att inte tala om skaderisken som ökar och effektiviteten som minskar! Det heter ”kvalité framför kvantitet” av en anledning. Därför har jag efter mina deload-veckor, mer eller mindre, börjat om. Inte från 0 men inte från 100% heller. Anledningen till mina deload-veckor var ju främst för att min kropp inte orkade mer, jag kände mig sliten. Det är extremt viktigt att lyssna på kroppen!

IMG_20140425_135859

IMG_20140425_140127

Nu tar jag alltså inte lika tungt i knäböj, men jag känner att jag får ut mer utav dem när jag kör lättare. Mitt knep för att öka? Jag kör en gång extra med samma vikter, tills jag klarar av att öka med samma kvalité på övningen. För det är absolut meningslöst att göra en övning om man gör den fel!

Såg en tjej på gymmet göra en övning i smith-maskinen igår, som jag la till i mitt program idag. Vet inte vad den kallas. Man har en låg plint framför sig, står med ena benet på den så att det blir 90* böjning i knät. Går bak med andra benet så ett utfall och sänker stången. När man kommit upp igen drar man upp det bakre benets knä mot bröstet. På så sätt aktiveras magmusklerna också.

Älskar nya övningar! Behövs emellanåt för att man ska känna att något händer 🙂 Både fysiskt och mentalt! Kommer aldrig sluta förundras över hur fantastisk kroppen är och att vi kan påverka den hur vi vill!

IMG_20140425_145711

IMG_20140425_150019

Har varit duktig och tagit min shake och mina tabletter varje morgon, och té nu när jag är tillbaka i Trondheim igen. Känns underbart!

IMG_20140425_092556

IMG_20140425_092617

Bra för immunförsvar, hår, naglar, celluliter och massa massa annat 🙂 

0 Gilla det här

You might also like