Hamburg

Nu har jag haft fri från jobbet en hel vecka. Var då på en liten resa onsdag till fredag i jobbsammanhang, flög till Hamburg för att fira att våran butik vann förra årets Team Cup. Tävlingen handlade om att vi skulle sälja några speciella produkter som skulle vara en viss procent av hela omsättningen speciella dagar. Vi tävlade mot en ny butik inom samma kedja varje vecka. Den som fick högst procent fick ett poäng. Vi vann! 😀 Så jag och en kollega från Duty Free, Kristin, åkte ner för att vara med på firandet, tillsammans med ägarna av butikskedjan Heinemann och flera som jobbar där, samt de som kom på andra och tredje plats. Var en otroligt händelserik och häftig upplevelse, mycket på kort tid som vi aldrig kommer att glömma. Jag som inte rest så mycket i mitt liv njöt (kan räkna de länder jag varit i på mina 2 händer, och då är Norge, Sverige och Finland 3/8 av dem),  av att bli omhändertagen, av lyxen på hotellrummet och av att få komma hemifrån ett par dagar. Är mycket att se när man kommer till en ny by, det är ofta stor skillnad på land och kultur när man reser. Både människor och språk kan vara svåra att förstå, medans det ibland inte alls är så stor skillnad. Jag läste tyska i skolan, men hade ändå svårt att förstå när de pratade. Dels har jag inte använt tyskan på flera år, dels så är det olika dialekter i olika delar av landet. Tack och lov för engelskan, som fungerar i de allra flesta fall.

När vi började resan på onsdag eftermiddag så hade vi lång väntetid i Köpenhamn. Jag har aldrig varit där heller, så blev imponerad över hur stor den flygplatsen är! De hade flera Duty Free-butiker, massa märkes-butiker med kläder och väskor, leksaks- och accessories butiker, restauranger och pubar för alla smaker och det kryllade av folk. Vi gick runt, shoppade lite och åt innan vi tog flyget till Hamburg. Startade resan 14:55 från Vaernes och landade i Hamburg runt 21:45. Väl på hotellet mötte vi Massimo som jobbar på Gardemoen i Oslo och Neil från Duty-Freen i Kristiansand. Vi checkade in och lämnade bagaget på våra rum. Mitt rum var stort och öppet, med badkar och handfat, dubbelsäng, soffa och stolar och stor platt-tv. Hotellet heter East och är ett designhotell med modernt utseende och annorlunda möbler. Passade på att ta ett bad med bubblor dagen därpå.

9:30 på torsdagen startade vi med stor frukost-buffé med de andra teamen och några från huvudkontoret. Gott och lyxigt, smakade på nästan allt 😉 Sedan fick vi en guidad tur i en båt runt i en kanal, fick se både lastbåtar, containrar och byggnader som är betydelsefulla för staden, fick en del historia och bakgrund också. Efter det kom vi till Heinemanns huvudkontor där vi blev mottagna med buller och bång, jubel och applåder, musik som spelade och människor som hurrade. Vi kände oss högtidliga och betydelsefulla där vi kom på röda mattan! Där höll ägaren tal och tackade oss för våra insatser, varpå vi fock våra priser och diplom. Blev lite champagne (apelsinjuice för min del) innan vi avslutade där.

Efter den tillställningen gick vi på lite shopping i byn innan middagen på kvällen. Blev serverade tre-rätters med dricka, väldigt gott. Var bland de godaste förrätterna och desserterna jag någonsin ätit. Först en vit tomatsoppa och sist en vit chokladmousse med passionsfrukt-sås. Mmm.. Sedan gick vi på en musikal, ”Rocky”. De var superduktiga med scenupplägg och skådespeleri, sång och dans. Den var på tyska så jag förstod inte riktigt allt de sjöng eller pratade om, men det var häftigt att se den. Var en lång föreställning så jag la mig efter den, då var klockan närmare midnatt.

Dagen därpå åt vi frukost tillsammans med Gulsun, Neil och Massimo, innan jag och Kristin sa hejdå och åkte till flygplatsen. Blev en lång resa hem på grund av att planet från Köpenhamn till Oslo var försenat, så missade det flyget. Väntade nästan 2 timmar för att få biljetten ombokade och skyndade oss för att hinna med nästa flyg. Tack vare god service från en del av personalen kom vi snabbt igenom säkerhetskontrollen och kom hem till Trondheim till slut. Det kan verkligen ha sina fördelar att vara gravid ibland när man är på resa 😉

Är så glad över alla nya människor jag fått möta under den lilla turen till Hamburg och kommer aldrig att glömma den upplevelsen!
Vi hade dessutom otroligt vackert väder, och det brukar i vanliga fall regna en del den här tiden på året. 🙂