Loading...

Decemberformen

”Det är inte vad du stoppar i dig mellan jul och nyår som har någon större betydelse. Det är vad du stoppar i dig mellan nyår och jul som spelar roll.”, är det någon smart själ som sagt. Någon annan tycker att det är helt okej att ”synda” under decembermånaden, och har något de kallar för att vara i sin ”decemberform”. Genialt va?!

IMG_20151221_081133

Fast jag vill ändå poängtera att det viktigaste är att Du mår bra! Jag vet själv hur lätt det är att det går överstyr med godsakerna. Hurman stoppar in pralin efter pralin, småäter sött, salt och surt, bullar, kakor och allt som hör julen till, dag in och dag ut. För att man tycker att det är okej, just den här tiden på året. Det hände att man äter så mycket, att man inte hinner hindra sig själv, så att det till slut gör ont och man börjar må dålig. Då kommer en liten ångest-känsla, man ligger utslagen på soffan och gnäller att man aldrig ska äta något någonsin igen. Den ångesten passerar efter ett tag, och vips så är man på chokladasken igen.

Jag älskar att baka, så julen är ju helt magisk då det känns extra okej att laga massa godis och gott! Därför skulle man kunna påstå att jag hör till skaran som ger mig själv extra tillåtelse kring julen att vara mer onyttig än vanligt. Idag har jag lagat mjuk knäckkola och bountys, i förra veckan lagade jag lussebullar. Dessutom fick jag en kinder-kalender av Markus, med godis i varje lucka. Har också ätit mig mätt på brända mandlar och pepparkakor de senaste dagarna. Nu är ju jag en träningsfantast också, så jag är inte särskilt orolig över den biten att jag inte tränar tillräckligt och att jag ska gå upp så mycket i vikt. Min kropp har även sitt eget sätt att låta mig veta att ”nu är det nog!” genom att ge mig kraftig magvärk. När jag äter för mycket socker så märker jag att jag förlorar energi, känner mig tung och mår allmänt dåligt i kroppen. Därför är det motiverande för mig att ta en paus ifrån sockret emekkanåt. Så även nu kring julen.

DSC_0428

Mitt tips till er som känner igen er, som känner att det kanske blir lite för mycket utav det goda nu kring julen, är att bryta traditionen. Ät en lätt sallad istället, ta lite bär med yoghurt eller kvarg, eller frossa i klementiner när sötsuget slår till. Då känner man sig mer mätt och belåten. För emellan småätandet så blir man faktiskt hungrig, vilket kan leda till att man äter några fler godisbitar än planlagt. Det är inte så mycket nyttigheter i allt godis, därför kan man istället tappa energi. Försök hålla en lagom nivå på sockerintaget och välj de ”sundare” alternativen. Man måste inte äta julmat dagarna i ända bara för att det är jul. Någon gång ibland behöver man fylla på med riktig energi. Jag menar, runt julen är väl ändå en period då man vill må som allra bäst! Personligen mår jag som bäst när jag känner mig energifull och lätt på foten, inte när jag är orkeslös och tung!

DSC_0426

Ta hand om er själva och njut till 100%, av det som får dig att må bra 🙂

0 Gilla det här

You might also like