Loading...

Andas rätt

Det är superviktigt att andas rätt. Att andas djupt. Det är viktigt både för vårat fysiska och för vårat mentala välbefinnande.

Men varför?

Dels så släpper spänningar, framför allt vid revbenen, när vi utvidgar bröstkorgen och magen. Om vi andas ytligt så får inte musklerna som sitter runtomkring röra sig och blir därför spända. Det är då vi upplever det som svårt att andas.

Fysiskt positivt är djupa andetag bra för de inre organen. De får massage och mer syre. Syret behövs för att musklerna ska orka arbeta. Därför är det extra viktigt, om än extra jobbigt, att andas djupt under ansträngande aktiviteter. Om vi andas rätt då blir räningen effektivare och på sikt enklare. Vid löpning kan rätt andning göra oss snabbare.

Mentalt sett så minskar stressen, vi blir lugnare inombords. Har du hört talats om att stanna upp och ta några djupa andetag, kanske räkna till tio? Det gäller när du är stressad och allt verkar gå fel eller när du är riktigt förbannad på någon/något. Med hjälpav andningen kan du nämligen minska produktionen av de stressrelaterade hormonerna: kortisol, adrenalin och noradrenalin.

Fler fördelar är att blodcirkulationen och ämnesomsättningen ökar, immunförsvaret förbättras, risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar, kroppen renas från slaggprodukter och därav minskas belastning på njurar och lever med mera.. Läs mer på http://www.halsosidorna.se/Andningsovningar.htm

Och vilka kan lära oss bättre om inte de små barnen? När man föds andas man nämligen rätt. Inte heller lägger de någon större vikt på att  oroa sig för vad som ska serveras till middag eller vem de ska leka med på dagis/skola dagen därpå. De bara är.

Ha en fin kväll och kom ihåg: Andas rätt!

0 Gilla det här

You might also like