Loading...

Alternativ träning – Yoga

Är man van att träna något särskilt så kan det vara svårt att byta form för att man måste. Till exempel om man får en skada, om man är van att springa eller åka skidor och bryter benet så blir det kanske svårt att ställa om. Både fysiskt och psykiskt. Träning är för många ett sätt att bli av med frustration eller ett sätt att bara slappna av. Det är lätt att bli beroende utav. Såklart gäller ”lagom är bäst”, man ska träna såpass mycket att man mår bra utav det. Man ska inte känna sig tvingad, det ska kännas roligt. Det är jobbigt i början, man ju bättre man blir på det, ju längre man tränar dessto bättre och roligare känns det. Man får ut mer utav att träna regelbundet, några gånger i veckan, än om man bara gör det en gång 😉

Som jag berättat om tidigare så fick jag någon skada, kanske en sträckning eller något för en och en halv vecka sen ungefär. Den blev värre, de senaste dagarna har jag inte kunnat gå ordentligt och att ta sats med höger ben (i t.ex trappor) gör fruktansvärt ont. Bara vissa rörelser. Jag kan inte träna så som jag vill och brukar, vilket fick mig att leta reda på övningar som jag faktiskt kan genomföra. Jag tänkte att ”det här kanske är ett tecken på att jag ska testa på sådant som jag sagt men aldrig tagit mig för att testa?”. Yoga. Det är en sak som jag flera gånger tänkt att jag vill träna, men inte känt att jag orkat med eftersom att det är lugnare än att hoppa och skutta runt. MEN NU kom det sig ju att det är den perfekta träningsformen när man är stel och behöver stretcha ut musklerna, precis vad jag kanske behöver!?

Sökte på YouTube och hittade en video med en (för mig ny) träningsinstruktör, Jennifer Galardi: Zen in Your Den Workout

Det är skönt att röra på sig! Oavsett hur man gör det 🙂
Jag tror dessutom att det blir bättre om man övar upp musklerna, så gott det går, och inte låter dem förtvina.

Så om du får ont av något, hitta något annat som gör nytta. Passa på att testa något nytt!

 

0 Gilla det här

You might also like