Loading...

2013 – Mitt & Ditt År!

För många innebär ett nytt år nya möjligheter, man får ändra på det man inte är nöjd med och börja på nytt. Med andra ord så ser många nyårsafton och tolvslaget som en chans att få ”börja om på nytt” med olika saker i sitt liv.

En annan tradition är ”Nyårslöften” man avger. Kan vara att sluta röka, gå ner i vikt, leva hälsosammare, träna mera, sluta snusa och så vidare. Det vi vill förändra är såklart det som är dåligt för oss eller andra! Vi har ett helt år på oss att förvekliga våra löften.

Kruxet är att vi sällan lyckas uppnå saker om vi känner oss pressade, även om det är av oss själva. Vi måste fråga oss själva om vi verkligen VILL göra det vi lovar. För det är ju inte för någon annans skull, det är för oss själva vi ska ändra på oss. Istället för att lova något så borde vi sätta upp målsättningar – mål, det är mer motiverande!

Tänk till exempel att du behöver stiga upp tidigt på morgonen och ställer väckarklockan. Om du trycker på ”snooze” med några minuters mellanrum (max 9 minuter för att inte falla i djupsömn igen)  ett antal gånger, vad händer då? Man brukar ju alltid känna sig trött när man vaknar och har inga problem med att somna om, tur att snooze-knappen finns! Eller? Man blir tröttare. Vad gör egentligen några minuter för skillnad kan man tänka. Faktiskt så blir man, eller i alla fall jag, piggare om jag kliver upp på första signalen.

Vill du äta mindre av detta?

Poängen är att om man skjuter fram sitt löfte med ”nästa år” eller ”nästa vecka/måndag/imorgon” så blir det bara jobbigare, tuffare. Vi är lite rädda utav oss för förändringar, det ligger i ens natur att vara bekväm. Vi håller gärna fast i våra rutiner. Men är det en förändring du verkligen vill göra så gör det nu! Är ditt nyårslöfte att sluta röka? Fortsätt inte tills det paketet du har nu är slut, sluta nu! Är det att börja träna? Köp ett gymkort eller ge dig ut i spåret, eller vad du nu vill träna redan nu/imorgon! Ska du äta nyttigare? Leta upp ett bra recept, skaffa ingrdienserna och släng ut det du inte borde äta NU! Ju längre man väntar dessto tuffare blir det!

Ett tips för att ”ge upp” något du gör nu, en dålig vana, är att byta ut mot något annat. Om du röker till morgonkaffet, efter en måltid, när du är stressad eller dylikt så gör något annat till de vanorna. Har du inte tid att träna så hitta något du kan ersätta det med, kanske något på tv eller be någon om hjälp med alla sysslor.

2013 är Ditt år! Lika mycket är det Mitt år! Vi skapar vår egna lycka, eller hur!?

Börja med dina mål NU på en gång så kommer du lyckas!

GOTT NYTT ÅR!

0 Gilla det här

You might also like